اطلاعات فنی

درصورت تمایل به آشنایی با اجزای آلایندگی خودروی خود که استانداردهای آلایندگی از روی آنها تعیین می گردند، مطالعه مطالب زیر توصیه می گردد.

سنسور اول اکسیژن

این سنسور بر روی همه خودروهای انژکتوری قرار دارد و وظیفه آن اندازه گیری مقدار سنسور اکسیژن در خروجی حاصل از احتراق موتور است. ECU با اندازه گیری لحظه به لحظه این مقدار سعی در اصلاح و بهینه سازی غنای سوخت (ترکیب سوخت و هوا) می نماید. گفتنی است پس از روشن شدن خودرو  در صورت سرد بودن آن، ECU این مقدار را درنظر نمی گیرد و جهت زودتر گرم شدن موتور، نسبت سوخت بیشتری تزریق می کند. پس از رسیدن دمای موتور به مقدار مناسب، شروع به پایش مقادیر این سنسور و اصلاح عملکرد خود می پردازد.

نشانه های خرابی: یکی از نشانه های خرابی این سنسور، بالارفتن مصرف سوخت می باشد. همچنین با از کار افتادن کامل آن، چراغ چک موتور در پشت آمپر روشن خواهد شد. (بهترین راه چک کردن با دستگاه عیب یاب است)

منبع کاتالیست

منبع کاتالیست وظیفه تصفیه گازهای مضر و گلخانهای را از خروجی موتور به عهده دارد.

این منبع به گونه ای طراحی شده است تا گازهای مضر زیر را کاهش دهد:

  • CO: مونوکسید کربن
  • HC: هیدروکربن
  • NOx: اکسید نیتروژن

ترکیبات ساخت کاتالیست شامل این قسمتها می باشد:

  • فولاد با پوشش ضد زنگ
  • عایق حرارتی
  • شبکه لانه زنبوری

 شبکه لانه زنبوری که قسمت اصلی و تصفیه کننده گازها بوده توسط این مواد پر شده است:

  • رادیوم
  • پالادیوم
  • پلاتینوم

نحوه عملکرد آن بصورت فعل و انفعالات شیمیایی است و طبیعی است که این فعل و انفعالات، اکسیژن مصرف کند. بنابراین اگر کاتالیست سالم باشد، می بایستی مقدار اکسیژن دیده شده در خروجی آن نسبت به مقداری که توسط سنسور اول مشاهده می شود کاهش پیدا کرده باشد.بنابراین ECU با اندازه گیری این مقدار و مقایسه لحظه به لحظه با سنسور اول قادر به تعیین سلامت کاتالیست می باشد.

برای عملکرد صحیح می بایستی دمای آن به سرعت بالا برود. در دمای زیر 350 درجه سانتیگراد کاتالیست نمی تواند آلایندگی را به درستی انجام دهد. برای مطمئن شدن از گرم شدن سریع، مکان آن در خروجی منیفولد قرار گرفته است. برای عملکرد صحیح دمای آن می بایست بین 600 تا 800 درجه باشد. درصورت افزایش دما بیش از 1000 درجه، می تواند سبب از بین رفتن آن گردد.

در کیلومترهای بالا به دلیل از دست دادن خاصیت خود و اصطلاحاً پر شدن آن، سبب جلوگیری از تخلیه مناسب دود و درنتیجه افت شتاب خودرو می گردد.

همچنین تعویض آن با نوع اصطلاحاً مودیفای شده سبب افزایش توان خروجی موتور می گردد. در هر صورت تخلیه کامل آن توصیه نمی گردد!

نشانه های خرابی: درصورت نصب بودن نرم فزار اروپایی دوسنسوره بر روی ECU و سنسور دوم اکسیژن و درصورت تشخیص خرابی کاتالیست، چراغ چک موتور بر روی پشت آمپر روشن خواهد شد. (بهترین راه عیب یابی چک کردن با دستگاه عیب یاب است)

سنسور دوم اکسیژن

همانطور که در بالا اشاره شد به دلیل ارتقای استاندارد آلایندگی خودرو از یورو 3 به یورو 4 نصب سنسور دوم اکسیژن الزامی است. این سنسور بعد از خروجی منبع کاتالیست و بر روی ابتدای اگزوز نصب شده و وظیفه آن چک کردن صحت عملکرد منبع کاتالیست است.

یک باور غلط: سخنانی که در کوچه و بازار توسط افراد کم تجربه و غیرمتخصص درمورد نصب سنسور دوم اکسیژن و تاثیر آن در کاهش مصرف سوخت و یا افزایش شتاب بواسطه آن می شنوید کاملاً نادرست است. همانطور که در بالا اشاره شد وظیفه این سنسور چک کردن صحت عملکرد منبع کاتالیست است و تاثیر آن در تنظیم درصد غنای سوخت بسیار ناچیز است. درحقیقت این تغییر نرم افزار ECU است که سبب تغییر در مصرف سوخت و شتاب خودرو می شود و سنسور دوم اکسیژن هیچ وظیفه ای در این خصوص ندارد. نرم افزارهای مختلفی که برای ECUها وجود دارند به لحاظ وجود تفاوتهایی در عملکرد و مقادیر پیش فرض آنها، تاثیرات مختلفی بر روی عملکرد موتور دارند.

نشانه های خرابی: درصورت خرابی سنسور دوم اکسیژن (درصورت نصب و فعال بودن) چراغ چک موتور در پشت آمپر روشن خواهد شد.(بهترین راه عیب یابی چک کردن با دستگاه عیب یاب است)

 

نظرسنجی

با مطالعه این صفحه؟




ثبت نظر  نمایش نتایج

پیام شما

ارسال پیام

فیلد های ضروری

اطلاعات تماس شما

پیام شما